Pochwała opisowa

Konstruując pochwałę zachowania, korzystamy z wielu możliwości,
jednak podstawą jest POCHWAŁA OPISOWA, którą konstruujemy według następujących reguł:

Pochwała = opis tego, co widzę (konkretnego zachowania) + emocje.

„Czytasz lekturę, cieszę się”

„Zrobiłeś zadania matematyczne i samodzielnie napisałeś list z polskiego, dobra robota!”

„Słyszałam, że powiedziałeś koledze jak się na niego zezłościłeś bez użycia pięści, dobrze to słyszeć”

UWAGA: Nie chwalimy za to, czego dziecko nie zrobiło. Rodzicu, staraj się formułować komunikat pozytywny, kładący nacisk na pojawienie się zachowania pożądanego:

„Jestem dumny, że nie marudziłeś dzisiaj” a „jestem dumny, że od razu po obiedzie usiadłeś do lekcji”; „cieszę się, że nie musiałam ci dzisiaj przypominać o lekcjach” a „cieszy mnie, że pamiętałeś o czasie nauki!”.