Kolejnosć wykonywania pracy domowej

Koniecznym jest, aby rodzic miał codziennie zarezerwowany czas na pacę z dzieckiem. Dotyczy to zwłaszcza rodziców dzieci, które uczą się odrabiania pracy domowej (pierwszoklasista, czwartoklasista) lub mają trudność z koncentracją uwagi. Rodzicom, którzy nie mogą lub nie potrafią odrabiać z dziećmi lekcji często proponuje się poszukanie osoby towarzyszącej dziecku podczas odrabiania pracy domowej – licealisty, studenta, emerytowanego nauczyciela, korepetytora – gotowych poświęcić dziecku czas do zrealizowania zadań.

Kolejnym krokiem jest ustalenie stałej pory odrabiania lekcji – może to być stała pora (np. zawsze siadamy do lekcji o 16:00) lub stały element planu dnia (siadamy do lekcji kwadrans po obiedzie). Warto umówić się z dzieckiem czy potrzebuje sygnałów przypominających mu, że na przykład za 10 minut siadamy do lekcji.

Następnie zabieramy się za przygotowanie miejsca do odrabiania lekcji (omawiana wcześniej technika „pustego biurka”. Warto sprawdzić, czy nie słychać telewizora lub radia z drugiego pokoju, odgłosów zabawy dzieci z podwórka itp. Zastanów się na co patrzy dziecko, gdy odrywa się od nauki – usuń tę „przeszkadzajkę” (komputer, plakaty, zasłoń okna – jeśli to konieczne)

W początkowym etapie odrabiania lekcji lub przez cały czas rodzic lub inny dorosły pozostaje przy dziecku. Dziecko i rodzic wspólnie przeglądają zeszyty.

Warto stworzyć listę zadań do wykonania. To z pewnością ułatwi dziecku pracę.

Zaznaczenie części zadań, które dziecko ma wykonać w danym momencie Dziecko które ma obniżoną uwagę często czuje chaos w sytuacji kiedy ma wykonać kilka zadań jednocześnie. Warto podzielić pracę domową na części, oddzielając ją kolorowym mazakiem lub karteczką samoprzylepną. Niezwykle pomocne są komunikaty „Teraz przeznaczamy 5 minut na wykonanie podpunktu a”

Czas w którym dziecko potrafi skoncentrować się na zadanej lekcji u każdego z nich może być różny. Niektóre potrafią pracować tylko 5 minut, inne wytrzymują aż 30-40. Czas skupienia może być modyfikowany przez nastrój, stopień zmęczenia, liczbę czekających na dziecko przyjemnych zadań oraz motywacje do odrabiania lekcji. Warto na początku ustalić po jakim czasie planujemy 5 minutowa przerwę i zaznaczyć że w przypadku dużego zmęczenia uwagi można ja przyspieszyć lub zaplanować dodatkową. (Wydłużając o nią czas pracy

Często jest tak, że dla dzieci coś, co jest nudne i pracochłonne trwa według dziecka całą wieczność, natomiast jeśli jest przyjemnością trwa tylko krótką chwilę. Wiele dzieci nie potrafi ocenić ile to jest 10 min, dlatego potrzebują namacalnych dowodów na to, że wyznaczony czas jeszcze nie upłynął. Warto postawić przed dzieckiem timer, stoper i umówić się „Pracujemy przez 10 minut”.

Dziecko powinno być pochwalone za każde wykonane zadanie. Pochwały opisowe są motywujące i sprawiają, że dziecko czuję się bardziej pewniejsze siebie, a to sprzyja jego rozwojowi.

Odrabianie lekcji powinno zakończyć się wspólnym spakowaniem tornistra. Warto pomóc dziecku w tej czynności, szczególnie na początku rozpoczęcia nauki szkolnej, biorąc pod uwagę stopniowe zwiększanie samodzielności.

Po skończeniu odrabiania lekcji należy się nagroda, dlatego warto wyznaczać czas na zabawę.